A metró nem, de a szarakodás megy

Legalább is gy titulálta Tarlós István főpolgármester a játszmát, ami a főváros és az állam közt megy metró ügyben.

forrás: MTI

Mozgalmasan teltek az elmúlt hetek, legalábbis ami a budapesti tömegközlekedést illeti, ugyanis a heti rendszerességgel füstölő, lerobbanó hármas metró mellett pénteken a négyes metró is leállt, sőt ott is baj volt, ahol senki sem várta – a kettes metrón hétfőn, egy a Pillangó utcai megállóban tartózkodó szerelvénybe belefutott egy másik – szintén utasokkal teli szerelvény a reggeli csúcsidőben.

A balesetben legalább 10 fő szerzett súlyosabb és többen könnyebb sérüléseket, aznap reggel pedig kelet-Pest biztosan elkésett a munkából.

A rendőrség már aznap ismeretlen tettes ellen rendelt el nyomozást vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt.

Miért ilyen fontos a kettes metró?

A kettes (piros) metrót 1950-ben kezdték építeni, de csak 1972-re fejezték be. Budapest második metróvonala, de az első „nehézmetró”. Ez azt jelenti, hogy a vonal nagyrészt mélyvezetésben halad, a megállók között nagy távolságokkal, és a hidegháborús atom-para miatt az egész úgy épült, hogy háború esetén óvóhelyként is használhassák. Elég csak összehasonlítani a Kisföldalattival, ami lényegében pinceszinten közlekedik, lesétálható, átlagosan 300 méteres megálló-távolságokkal (a kettes metrón ez átlagosan egy kilométer).

11430981_45ffdba79dd02cf6ec3e68aeada8b2dd_wm
Az új (bal oldali), ami váltja a régit (jobb oldali) (Fotó: Illyés Tibor)

A metróvonalat 2005-2007 között teljesen felújították, melynek pótlásához azóta is közlekedő alacsonypadlós Volvo buszokat szerzett be a BKV. A szerelvények cseréje később történt meg, azokra 2009-ig kellett várni – de csak 2011-ben állhattak forgalomba, ugyanis az új politikai színezetű Főváros nem adta rájuk áldását.

A kettes metró kelet-nyugati irányban közlekedik és napi félmillió embert szállít éppen ezért (is) fontos, hogy üzemeltetése folyamatos legyen, bármilyen fennakadás ugyanis óránként több tízezer ember eljutását akadályozza – komoly gazdasági károkat okozva közvetlenül, és közvetett módon is a nemzetgazdaságra.

És, hogy milyen is az? Hétfő reggel láthattuk (ha arra jártunk éppen)

Ki a gyanús?

A pótlás szervezetlen volt, az embereket folyamatosan hozták be az Örs Vezér Terére a buszok, de hiába akart volna bárki átszállni a metró híján a pótlóbuszokra, azok esetleges indítása miatt, valamint a város felé bevezető útvonalak reggeli szokásos zsúfoltsága miatt lehetetlen volt egy óra alatt bejutni a Keleti pályaudvarig.

Már aznap meggyanúsították a vonatvezetőt, a biztosítóberendezést, a szoftvert, ami irányítja a metróközlekedést, csak másnapig kellett várni, hogy a diszpécsert is elővegyék. Időközben lezajlottak a házkutatások, de a BKV, BKK, illetve az ezeket koordináló Főváros lapítanak.

A Fidesz által kinevezett cégvezetők bocsánatkérését egyébként a szintén fideszes Vitézy Dávid – korábbi BKK vezérigazgató is hiába várta, ma összefoglalta az aggasztó eseményeket, melyekből szerinte egy bizalmi válság is kialakulhat;

 

 

vitezy

 

Tarlós István főpolgármester is megszólalt metróügyben. Elmondása szerint

„nincs generális metróügy”

Hogy ez mit jelent nála, nem tudni, ugyanis egyelőre a négy vonalból csak a Kisföldalatti üzemel kiszámíthatóan, a kettes metró még este 9 után is csak araszol a felszíni szakaszon (Stadionok-Pillangó utca-Örs Vezér tere között) még úgy is, hogy a következő járat bő 5 perces követési távolságra van tőle, amitől a ráfutás veszélye pedig így valljuk be, csekély.

A mai vizsgálatok részeredményeként – melyben a balesetet szenvedett metrószerelvények fekete dobozainak adatait elemezték kiderült, hogy az álló szerelvénybe belefutó kocsi nem lépte túl a megengedett sebességet, adta hírül az Index.

Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlés fideszes-többsége leszavazta az ellenzéki indítványt, ami kivizsgálta volna az esetet, és fényt is deríthetett volna akár a felelősök kilétére.

20161207tarlos-istvan
Tarlós kioktatja az ellenzéket. Forrás: MTI/Mohai Balázs

Elmondta, hogy a kettes metró a legsúlyosabb probléma, a négyes metró nem ügy, a hármas metró pedig nem rajta múlik, de amúgy az sem súlyos, csak „szarakodnak” vele.

Tarlós idei tevékenysége metróügyben lényegében ebben a „szarakodásban” merült ki, mivel az alkudozásai a kormánnyal (Orbán Viktorral) nem hoztak eredményt arra vonatkozóan, hogy mikor és miből újítják fel a vonalat, sőt ha lenne is felújítás nem lenne mivel pótolni a metrókat, ugyanis jelenleg nem áll rendelkezésre elég (és korszerű) busz erre a célra.

Rendszeres sárdobálásaik voltak a miniszterelnök (egyik) jobbkezének számító Lázár Jánossal, üzengetéseik hangvétele vélhetően egymás iránt érzett sértettségükből fakad, a közvélemény ilyen jellegű szórakoztatásával – bár nem méltó tisztségükhöz, és nem is vezetett eredményre, de legalább a figyelmet el lehetett terelni a teljesen kiégett metrószerelvényről, vagy a leálló fejlesztésekről.

Forrás: MTI
A hármas metró egyik kiégett szerelvénye. Nem sokon múlt, hogy nem követelt áldozatokat a tűz. (Forrás: MTI)

Egy azonban biztos; a választások közelednek, azt valószínűleg az Urak is sejtik, hogy a budapestiek nem fogják rájuk behúzni az ikszet, ha hagyják így elrohadni a metróikat, és mivel 2018 tavaszára akkor sem lesz felújítva a hármas metró, ha személyesen Tarlós István felügyeli a melósokat napi 24 órában, így várhatóan egy kapavágás sem fog történni az ügyben, és legjobb esetben egy időre leáll a metró, nem pedig leég, újra.

És igen, ma is leállt a hármas metró.

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!