Berághatnak Orbánra a kínaiak – végleg bedőlhet a keleti nyitás politikája

Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai kormányfő a pekingi Nagy Népi Csarnokban tartott találkozójukon 2017. május 13-án Fotó: Thomas Peter / MTI/EPA

A NER egyik legnagyobb pénlenyúlási botránya a Budapestet és Belgrádot összekötő új, tervezett vasútvonal. A beruházás bevallottan súlyosan veszteséges lesz,

a megtérülését 130 és 2400(!) év közé becsülik!

Éppen ezért nem meglepő, hogy a Fidesz-KDNP nemzetbiztonsági érdekre hivatkozva tavaly titkosította a kínaiakkal kötött hitelszerződést, majd ezen a héten erre hivatkozva Szijjártó elutasította a szerződésbe betekinteni akaró Szél Bernadett adatigénylését. Indokul azt hozta fel, hogy az sérti Magyarország gazdasági érdekeit, de azt már nem árulta el, hogy pontosan hogyan is sérti az érdekeket.

Azonban a színfalak mögött egy másik történet kezd kibontakozni, ami arról tanúskodik, hogy nem megy minden olyan könnyedén a Mészáros Lőrinc által megnyert vasúti beruházás házatáján. Minderről az tanúskodik, hogy Palkovics miniszter közleményt adott ki, hogy elkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése. Mindezt azután, hogy

a kormány legelőször 2015-ben döntött a kínai bankokat és Mészárost gazdagító,

egyébként senkinek és semminek nem jó vasútfejlesztésről. Akkor még a 2017-es elkészüléssel számoltak, ez alapján 2 év a megépítéshez szükséges idő. Ehhez képest 2119-ben hirdették ki Mészáros győzelmét, és 2021-es átadást vizionáltak. Most Palkovics közleményében az áll, hogy 2025-ben fog elkészülni a vasútvonal. Ha hiszünk a kormányzati kalkulációnak, miszerint két évbe telik megépíteni, akkor a közleményben -ha burkoltan is ugyan- de azt mondták ki, hogy

további három évre jegelik az építkezést!

Azt, hogy mi áll a háttérben, csak találgatni lehet. Egyes információk szerint EU-s pénzekre is hajtottak volna Orbánék, ám az EU viszont nem hajlandó finanszírozni egy ilyen totálisan pénzlenyúlás szagú, bevallottan veszteséges projektet. Másrészt a koronavírus is közbeszólt, hiszen a hazai forrásokból a NER oligarchák turisztikai vállalkozásait kell menteni, így innen sem lehet pénzt átcsoportosítani.

Úgy tűnik, Orbánnak nincs szerencséje a keleti nyitást jelképező két nagy projektjével, Paks II. már több mint 6 éve nem épül, ez a vasútvonal pedig 5 éve topog egy helyben. Felvetődik a kérdés, vajon van-e tényleges szándék ezek megépítésére, vagy keleti “barátaink” most ismerik csak meg, hogy mit is jelent a pávatánc?

Mi a véleményed? Ide megírhatod!

Kérjük ossza meg cikkünket, hogy mindenkihez eljusson, így segíti lerombolni a kormányzati propagandát!

OSZD MEG!