A kormány 2013-ban befagyasztotta az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatás összegét, így az immár négy éve változatlan 104 milliárd forintot tesz ki a költségvetésből.
Mivel a 2018-as költségvetési egyensúly veszélyben van, ezért a kormány ott akar spórolni, ahol szokott – általában a szociális kiadásokon. A jövő évi költségvetési törvényjavaslatban erre a célra, vagyis az utazási kedvezményre szánt előirányzat összesen 6,5 százalékkal 97,5 milliárdra csökken. – írja az Mfor.hu.
Csak összehasonlításul: A 2013-2017 között változatlan 104 milliárdos tétel a nyugdíjasok, illetve szociálisan rászorulók ezreinek adott segítséget az utazási költségek fedezésében.
2016-2017 között ötszörösére drágult a vizes-VB főhelyszíne, a Duna Aréna eddig 120 milliárd forintba került az adófizetőknek.
A szociálpolitikai menetdíj támogatás a személyszállítási közszolgáltatások kereteiben megvalósuló utazásokhoz az állam által jogszabályban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújtott állami támogatás. Ez a kedvezményes utazásokhoz tartozó szolgáltatói bevételkiesést kompenzálja és erősíti a közúti és a vasúti személyszállító társaságok pénzügyi stabilitását. A támogatás mértékét, illetve az igénylés rendjét a kormány rendeletben állapítja meg, a folyósítás pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül történik.
A Fidesz ráadásul választási évben nyúlhat hozzá a szociális alapon juttatott utazási kedvezményhez, ami egyrészt kockázatos politika, másrészt – ami sokkal fontosabb – várhatóan lesznek akik eleshetnek a nélkülözhetetlen kedvezményektől.
A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szerint az utasok számának csökkenésére, járatszűkítésekre, a közösségi közlekedés színvonalának romlására kell számítani, ha megvonják a Volánoktól a szociálpolitikai menetdíj-támogatást – közölte a szövetség az MTI-vel még 2015-ben. A szociálisan rászorulók mellett a távolsági buszos közlekedésben dolgozók érezhetik meg leginkább az elvonás negatív hatásait.