Súlyos hazugságon kaptuk Szijjártót – vigyázat, áremelés történt!

Megérkezett a Fidesz nyári ajándékcsomagja a családbarát kormányzás jegyében, a majdnem 320 forintos euro árfolyam, és a 400 forint fölé csúszó üzemanyagár. Ez így nyár elején, sok család nyaralását meghiúsíthatja. A legfelháborítóbb azonban, az amit a Fidesz művel az üzemanyagár adóterheinek (jövedéki adó és áfa) a meghatározása során, ahogyan brutális mértékben hizlalják az államkasszát az embereket megsarcolva. Nézzük először, mit képviseltek, amikor ellenzékben voltak!

benzin ár

„Az üzemanyagárak féken tartása azért különösen fontos, mert a benzin és a gázolaj árának emelkedése miatt más termékek is drágulnak, az infláció pedig tovább növekszik” – indokolta jövedéki adó-csökkentő törvényjavaslatát 2008 júliusában a fideszes Varga Mihály, majd 2010-ben kormányra kerülve Szijjártó Péter a következőket nyilatkozta: „Az MNB ama megállapítása, miszerint a jövedéki adó emelés inflációnövelő hatású, a kákán való csomókeresés.” Mondjuk azért reméljük beszélőviszonyban vannak egymással, még ha egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat is tesznek.

Mondjuk Szijjártó elég aktív volt ellenzéki időszakában, amikor a szocialista kormányt kellett ostorozni, 2009 márciusában 255 forintos (!) üzemanyagárnál a következő javaslattal állt elő: „A Fidesz kezdeményezi a benzin literenkénti 103,5 forintos jövedéki adójának 87 forintra csökkentését, valamint a gázolaj jövedéki adójának szinten tartását.”, majd ugyanennek az évnek a végén 289 forintos (!) benzinárnál nyilatkozta a következőt: „Az év eleji benzináremelés megelőzhető lett volna, ha a kormány időben kezdeményezi Brüsszelben a felmentést az ­uniós jövedéki szabályok alól.” Azóta már régen ők kormányoznak, de kormányzásuk 8 évében egyszer sem jutott eszükbe megkérni azt a felmentést, amit annyira szorgalmaztak még ellenzékként, és a jövedéki adót csökkentés helyett tovább emelték, úgy alakítva ki a rendszert, hogyha a világpiaci ár csökkenne, akkor nő az adó, nehogy olcsóbb legyen a benzin.

Varga Mihályt szokás az „emberarcú” fideszesek közé sorolni, akinek szakértelméhez „nem fér kétség”. Azonban néha-néha ő is belenézhetne a tükörbe, hogy miképpen változik az álláspontja attól függően, hogy bársonyszékben ül-e, vagy nem. 2008 júliusában még a következő volt a véleménye: „Az üzemanyag 20 százalékos áfájának 5 százalékra csökkentése 15 forinttal csökkentené az üzemanyagárat. Az áfacsökkentés mérsékli az inflációt, tehát jó a nemzetgazdaságnak.”, egy évre rá pedig kiállt amellett, hogy „Az áfa és jövedéki adó emelése tovább csökkenti a fogyasztást, ami munkahelyek megszűnését vonja maga után.”

2010-ben pedig ahogy behuppant a Nemzetgazdasági Minisztérium vezetői bársonyszékébe, némi memória zavar lépett fel nála, mert már teljesen más megvilágításban látta ezeknek az adóknak a hatását: „Azt mindenkinek be kell látni, hogy jó lenne, ha az áfa, a jövedéki adó és minden más csökkenne, de ma elsősorban arra kell koncentrálnunk, azokra az adótételekre, amelyek a foglalkoztatást akadályozzák.” 2011 szeptemberében pedig az általa vezetett minisztérium kiadta a közleményt: „A költségvetés stabilizálása érdekében 2011. november 1-jétől a literenkénti 97,35 forintról 110,35 forintra emelkedne a gázolaj jövedéki adója.”

A régi vicc jut eszembe, miszerint onnan lehet rájönni, hogy ha egy fideszes hazudik, hogy mozog a szája. A fentiek alapján sajnos ez nem vicc.

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!