Rejtélyes milliárdosokról derült ki, hogy a Fidesznek köszönhetik vagyonukat

Miután az Orbán-kormány elintézte, hogy 2013 nyarától már csak nemzeti dohányboltokban lehet dohánytermékekhez hozzájutni teljesen felborult a piac, trafikosok mentek tönkre, megváltoztak a vásárlási szokásaink, és a semmiből emelkedett ki egy új réteg, a nemzeti dohányboltos.

Trafik jogra a szabályok szerint bárki pályázhatott, aki az előírt feltételeknek megfelelt. Abban az időben egymást érték a magyarázkodó fideszes politikusok, akik nyugtatták a régi trafikosokat, hogy előnyt élvez az, akinek már van tapasztalata. Aztán nem így lett.

Trafikmutyi

Kis kivétellel ugyanis jellemzően nem a trafikos múlt segíthetett az embernek pályázatot nyerni, hanem a helyi Fidesz. Pontosabban a jó fideszes kapcsolatok.

Szekszárdon például kiszivárgott, hogyan is megy az ún. „pályáztatás” a Fideszes döntéshozóknál. Aki baráti, az kap trafikot, aki meg nem, az hoppon marad.

Iparági szakértők már akkor jelezték, hogy ebből baj lesz, a legkisebbek, akiknek legfeljebb egy trafikjuk van, hamar kiesnek a játékból, ugyanis a nagyhalak nyomulnak, 4-5 trafikkal pedig már annyi bevételt tudtak sok esetben termelni, melynek éves bevételéből egymás után vásárolhatták fel a trafik jogot mástól.

De kik ezek a nagyhalak, és hova került a trafikmutyi után a dohányosok pénze? Ennek járt utána az Átlátszó.

„Azt találtuk, hogy míg a törvény célja szerint elvileg egy személy legfeljebb öt dohányboltot üzemeltethetne, a sokmilliárdos forgalmú üzemeltetői hálózatokba szerveződő dohányboltok végső tulajdonosai – betéti társaságok kültagjaiként – egyszerre több tucat trafikban is érdekeltek lehetnek.” – írta az oldal.

A cikk utánajárt a legnagyobb trafikbáróknak, nem okozott nagy meglepetést, hogy a legtöbbjük teljesen nyilvánvalóan a fideszes holdudvarhoz tartozik, akik mára akkora trafikhálózatok élén állnak, amire még Mészáros Lőrinc is elismerően csettintene.

A cikkből kiderül, hogy:

  • Egy Vu Zoli (eredetileg Vu Quy Duong) néven megismert vietnami vállalkozó például 92 nemzeti dohányboltban szerzett tulajdonrészt, üzleteik megnyitása óta pedig 51 milliárd forintot termeltek.

„Vu 1985-ben jött Magyarországra, a Műszaki Egyetem villamosmérnöki szakán tanult. Miután elvégezte az egyetemet, vállalkozni kezdett. 1992-ben megalapította a nagykereskedéssel foglalkozó Vimpex Kft.-t, illetve megnyitotta Sárkány Center bevásárlóközpontot. A magyarországi vietnámi közösség abszolút vezetőjének tartják, akit elismernek, mert gazdag és mert a Sárkány Center munkát ad sok vietnaminak. Azért is szeretik, mert sokszor helyet biztosít rendezvényeknek, mert jótékonykodik és mert “fiatal, pozitív figura”. – írja összefoglalójában az Átlátszó.

  • A CBA üzletlánc felsővezetői 57 trafikban érdekeltek, ezek összesen 26 milliárdot termeltek.

A CBA vezetői közül Baldauf László, Krupp József, Breier László és Gyelán Zsolt neveit említi a lap, Vu Zoli mellett ők a legnagyobb trafikbárók.

Mindezek mellett persze a régi trafikosok, akik nem kaptak koncessziót, tönkrementek. Az átlagember azt hihetné, a cigaretta egységárasítása miatt nem lehet akkora biznisz egy trafik, hiszen azon viszonylag alacsony a kereskedőt illető árrés. A cikkben nyilatkozó egykori trafikosok is erről számoltak be, és hozzátették, hogy a trafikok igazán a kapcsolódó árucikkek értékesítéséből tudtak megélni.

“A cigarettán nagyon kevés százalék volt, muszáj volt mellette árulni alkoholt, édességet. Igazából ezek hozták a hasznot, nem a cigaretta. A cigaretta volt az, ami bevonzotta a vevőket.” 

A Trafiktörvényt éppen ezért a kormány úgy módosította, hogy ott alkoholt is lehessen árulni, aztán szépen lassan még egy sor termék került be a nemzeti dohányboltok kínálatába. E kapcsolódó termékek révén (főleg az alkohol miatt) ömlött a pénz az új trafikosokhoz. A Fidesz – biztosítva káderei anyagi stabilitását – gondoskodott arról is, hogy az önkormányzatok által szabályozott éjjeli alkohol eladási tilalom ne vonatkozzon a trafikokra, így ott a mai napig lehet piát venni, míg a hagyományosan – például belvárosi – éjjel-nappali diszkontokban, szupermarketekben este 10 után tilos.

A régi trafikosok üzleteiből pedig az új dohányboltokba ment a vevő, és ha már ott van, ott vásárolt be. Így történt, hogy a Fidesz gyakorlatilag államosította a kiskereskedelmet.

És hogy mindeközben összegszerűen mennyit köszönhetnek a Fidesznek az új trafikbárók? Ezt is kiszámolták az Átlátszósok:

„A Vu Zolihoz köthető 92 dohánybolt és a CBA-s vezetőkhöz köthető 57 dohánybolt a nyitás óta összesen 77,6 milliárd forint bevételt és 1,1 milliárd forint nyereséget termelt.”a teljes cikk itt elérhető.

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!