Egy nagyon gyanús dolog bukott ki a metrófelújítással kapcsolatban

Orbán Viktor és Tarlós István a négyes metró átadásán új automata vezérlésű Alstom szerelvényeket tekint meg 2015-ben // kép MTI

2017.11.07. 9:43

Valami bűzlik a metrófelújítás körül: A Fidesz már rég tele kürtölte volna vele a sajtót, ha ez véletlenül a Demszky-érában történt volna. 

Kiderült ugyanis, hogy az orosz Metrovagonmash drágábban adta a dezinformációs (hívjuk most így a fekete-fehér orosz kocsikat de csak azért, mert nem tudni, hogy új, vagy felújított) metrókocsikat Budapestnek, mint másoknak.

Az Index figyelt fel rá, az időzítés is tökéletes, mert most mindenki a hármas metró felújításáról beszél.

Nyizsnyij-Novgorod (Oroszroszág) városa is éppen metrót újít, vettek is 23 darab új szerelvényt 1,3 milliárd rubelért, ami kocsinként 56,5 millió rubelt kóstál.

Tarlósék által 2015-ben aláírt szerződés alapján Budapest 222 darab felújított kocsit vásárol 15 milliárd rubelért (69 milliárd forint) ami kocsinként 67,5 millió rubelbe kerül.

Tehát, nagyjából 10 millió rubellel (45 millió forinttal) olcsóbb az új orosz metró a felújítottnál. Ez nettó büdös.

30 éves technológia, de legalább drága vót’

De próbáljuk meg eloszlatni a bűzfelhőt! Az Index megkérdezte a Metróért Egyesület vezetőjét, Bíró Endrét, mi lehet az árkülönbség oka:

„Bíró Endre elmondta, hogy a képen látható új novgorodi metró típusa: 81717.6, ami korszerűség tekintetében sokkal közelebb van a nálunk és Novgorodban is leváltott öreg Metrovagonmash kocsikhoz, mint a nálunk forgalomba állt felújított Metrovagonmash kocsikhoz.

18709083 fe6149075b1f2e1aa2225771ad46d923 wm
Az új nyizsnij-novgorodi metró (forrás: Metro Report)
via Index

Míg a novgorodi új kocsikban elavult orosz hajtás van, régi szerkezetű forgóvázzal, egyéb orosz főegységekkel, addig a budapesti Hitachi hajtással, Knorr fékrendszerrel, CAF kerékpárral büszkélkedhet.”

Ezeknek mi nagyon fogunk örülni, még úgy vagy 30-40 évig – Budapesten ugyanis átlagosan ennyi időnek kell eltelnie ahhoz, hogy egy metró-, vagy villamosüzemhez bárki hozzányúljon.

A hármas metró felújítását egyébként szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban nagytakarításnak hívják – technológiai szint emelkedésre ugyanis nem kell számítani, és látványtervek hiányában az állomások arculatának változására sem. Ez csupán egy ráncfelvarrás lesz, ami nagyjából a kilencvenes évek szintjére hozza fel az ország legforgalmasabb kötöttpályás vonalát – a hármas metrót, ami a mai, nagyjából nyolcvanas évekbeli szinthez képest mindenképp elismerésre méltó és időszerű. 

Vigaszt jelenthet az, hogy bár a főváros csak felújításra szerződött az orosz gyártóval, az mégis „új” szerelvényeket küldött Budapestre. Kérdés, mennyire lehet vállalható egy termék, ha arra felújítottként hivatkozik még a gyártója is – holott az zsír új? Ha cinikus főpolgármester lennék, akkor ráförmednék magamra, hogy „mivammá az új se jó?!„.

A dezinformációs szerelvények legkorábban 2020-tól suhanhatnak végig a teljes kitakarított vonalon. Klíma nincs bennük – mondjuk büfékocsi se – az állomásokon lift sem lesz, de legalább úgy vannak lefestve mint például a négyes metró automata szerelvényei.

Ja, az megvan, hogy az új Alstom szerelvények csak egy hangyányival lettek volna drágábbak az új/felújított orosznál? Cserébe viszont nem 30 éves technológia. Egyszerű, mint a fakocka!

Kösz, Tarlós!

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!