Új médiaháború: Lehet, hogy a választásokig bedarálják az RTL Klubot

2017.09.08. 16:10

A kormányzati média-portfólióba sorolt, Schmidt Mária fideszes milliárdos nevével fémjelzett Figyelő c. hetilap megkezdte az RTL Magyarország lejáratását, ugyanis egy cikkükben a társaság piaci működéséről, üzleti ügyeiről ír úgy, hogy “azt a hamis látszatot keltse, hogy az RTL Magyarországon veszteséges, amelytől tulajdonosai meg akarnak szabadulni.” – írta meg Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgatója és vezérigazgató-helyettese ezt a Facebookon egy terjedelmes bejegyzésben.

Ez nagyon veszélyes terep, hiszen ha felmerülnek ilyen hírek, az a társaságot megtépázhatja, annak üzletfeleinek, partnereinek érdekeit is sértheti, a sztori végén pedig akár anyagi veszteség is érheti őket. Kicsit másképpen, de hasonló elven tudta bedönteni a frissen miniszterré kinevezett Kósa Lajos a forintot 2010-ben, aminek devizahitelesek itták meg a levét.

Ok-okozat, az RTL éppen ezért szinte azonnal bejelentette, hogy jogi útra terelik az ügyet, nem hagyják magukat lejáratni, Kolosi szerint az üzleti hírnév aláásására is alkalmas, hamis állításokkal teli cikk miatt pedig még számíthatnak Schmidték a folytatása.

Az ügy előzménye, hogy a Figyelő legfrissebb számában megjelent egy terjedelmes írás Miért hasít a magyar RTL? címmel, amelyben írnak a társaság 2016-os mérlegében szereplő 1,44 milliárd forintos veszteségéről, illietve a beszámolójukban indoklásként megjelent szűkülő magyar hirdetési piacról.

“A cikkben olyan kifejezések szerepelnek, mint hogy „nem tudják pénzzé konvertálni” a nézettségi előnyüket, a reklámidejüket értékesítő R-Time sales-house „képtelen állni a versenyt”. Az RTL problémája a cikk szerint „szemmel láthatóan az átfogó üzleti stratégia hiányából fakad”. A végkövetkeztetés pedig az, hogy a cég valójában eladó, mert az anyacég, a luxemburgi RTL vagy a német Bertelsman „valamilyen módon megszabadul a kolonctól”. Az ismeretlen szerző azt is tudni véli, hogy Viacom lehet.” – írta a Magyar Nemzet.

Kolosi erre azt írja: „Nem teljesen világos, hogy miért akarná az RTL, mint állítólagos eladó piaci borúlátással rontani egy esetleges áralkuban a tárgyalási pozícióit, ahogy az sem, hogy a Magyarországon kifejezetten jelentős tevékenységet, sőt a régiós központjának több részlegét is Budapesten üzemeltető Viacom, mint vevő miért hinne jobban az RTL ‘kozmetikázott’ adatainak, mint a saját piacismeretének.”

Majd folytatja: “Teljesen egyértelmű, hogy a tegnapi napon az RTL Magyarország ellen

összehangolt, hazugságokkal és csúsztatásokkal teli, támadás indult.

Pont olyan, amihez hasonlót a magyar média mostanival azonos szereplőitől már többször láthattunk. Ahogy eddig is, mi a továbbiakban is maradunk a hiteles tájékoztatás és a valódi tények pártján, és – ahogy azt már korábban jeleztük – a jelen ügyben megtesszük a szükséges jogi lépéseket.”

 

A Figyelő cikke aztán az egész kormánymédiában elterjedt, azt a hirado.hu valamint az Origó is átvette, hogy a TV2 leelőzte az RTL-t, gyakorlatilag mindenben IS, így az “összehangoltság” keményen helytálló megállapítás.”

A TV2 – mint régi nagy rivális – nézettségi és az RTL vonatkozó adatainak összehasonlítása pedig egy nyilvánvaló csúsztatáson alapulnak.

A cikk fenti állításait igazolni hivatott látványos grafikonok azonban nem a piacon bevett 18-49 éves korosztály adatait mutatták, de még csak nem is a TV2 által használt 18-59 éves korcsoportot, hanem kitaláltak egy senki által nem használt új, a 18 éven felüli, „választókorú nézők” kategóriát.

Kolosi hozzátette: a reklámpiac valóban zsugorodott, s bár az állami hirdetések az elmúlt hat évben hatszorosukra, tavaly óta pedig a duplájukra nőttek, azokra csak egy jól körülhatárolható csoport számíthat.

Így zárja sorait: “Végezetül, amennyiben a Figyelő valóban azt szeretné vizsgálni, hamisít-e üzleti adatokat valaki a magyar televíziós piacion, javasoljuk számukra a következő megtörtént eset feldolgozását: az elmúlt év utolsó hónapjaiban társaságunk ügyvédi felszólítást kapott több, mint 4 md forint megfizetésére a tv2-nek. Egyáltalán nem értettük, hogy a minden valódi jogalapot nélkülöző ügyvédi levélnek mi az értelme. A felszólításnak nem tettünk eleget, de természetesen ezek után sem történt semmi (értsd: a tv2 nem indított pert).

Majd ezek után csodálkozva láttuk a tv2 éves beszámolójában az – egyébként önmagában is gigantikus 7,5 Md veszteségről szóló jelentést. Azért csodálkoztunk ezen, mert összeadva a tv2 tavalyi, nyilvánosan is tudható költéseit és befektetéseit, véleményünk és becslésünk szerint tavalyi veszteségük akár a 12 md Ft-ot is elérhette. Felmerült a gondolat, nem arról lehet-e szó, hogy a nekünk küldött értelmetlen levélben szereplő 4 md-os összeget tüntetik fel a könyveikben elhatárolt nyereségként, hogy ezzel csökkentsék kimutatott veszteségüket. “

 

Egy nap a dezinformáció világábanA Figyelő tegnap megjelent írásában – társaságunk megkérdezése nélkül – az RTL…

Közzétette: Peter Kolosi – 2017. szeptember 8.


Ossza meg ezt a cikket és kövessen minket facebookon, nekünk ezzel segíthet.


Tisztelettel köszönjük!
A PestiBulvár csapata

Hozzászólás