Korábban írtunk egy kiszivárgott belső levélről, amit a Momentum küldött a tagjainak. Első olvasatra úgy tűnt, hogy a párt fizetett kommentelőket keres, hogy a különféle internetes platformokon növelje a népszerűségét. Elküldtük nekik kérdéseinket, amire a sajtóosztályuk válaszolt.
„Szeretnénk jobban megismerni szimpatizánsaink véleményét, és azt, hogy az országot érintő kérdésekről mit gondolnak – ezért szeretnénk, ha részt vennél egy online kutatásban. A kutatás a jövő hét folyamán 4 napon át napi 15-20 perc kommentelést, véleményezést igényel, a nap azon részében amikor neked éppen megfelelő!” – írták az eredeti levélben. Az alábbi kérdéseket küldtük nekik:
- Pontosan milyen jellegű kutatásra kerestek kommentelőket, véleményezőket?
- Mely felületeken kellett napi 15-20 percet ráfordítani a kommentelésre 4 napon át?
- Nyilvánosak-e ezek a felületek? Ha igen, hol tudjuk őket megtekinteni?
- Hány fő részvételével zajlik vagy zajlott a kutatás?
- Hány forint értékben osztanak szét ajándékutalványokat és ezt miből finanszírozzák?
- Első olvasatra úgy tűnhet, hogy a putyini Oroszországban gyakorta alkalmazott bérkommentelés módszeréről van szó. Cáfolják, hogy efféle feladatra kérték volna a tagjaikat?
A Momentum az alábbi választ adta:
„A putyini propaganda, és a fizetett internetes trollok bérkommentelő világa a Fidesz játszótere.
A Momentumnak fontos a tagjai, szavazói véleménye – közösen igyekszünk felépíteni egy jobb, mindannyiunk számára élhető Magyarországot. Ennek megfelelően, a Momentum kutatási csoportja igyekszik kikérni tagjaink, választóinak a véleményét. Jelen esetben egy kvalitatív, online fókuszcsoport kialakításán keresztül igyekszünk minél több és hasznosabb visszajelzést kapni elképzeléseinkről.
Az online fókuszcsoport módszertana szerint a kutatást vezető önkénteseink moderált beszélgetést folytatnak a kutatásban résztvevő szimpatizánsainkkal – a szimpatizánsok pedig véleményüket komment, hozzászólás formájában megosztva kommunikálnak a moderátorokkal.
A kutatás során alkalmazott felület a piackutatások során is használt Dovetail nevű online platform, melynek az ingyenes próbaverzióját használja csapatunk: https://getdovetail.io/
Ahogy az a mellékelt linken is látszik, a kutatáshoz használt program bárki számára szabadon elérhető.
A kutatás 10 fő kiválasztásával zajlik, ennek a 10 főnek a részvételével alakítottuk ki online fókuszcsoportunkat. Ez a 10 fő részesedik fejenként 3000 Ft, összesen tehát 30 000 Ft ajándékutalványban, melyet a Momentum önerőből finanszíroz.”
Értjük mi ezt a választ, de néhány kérdést csak úgy a levegőben eleresztenénk:
- Ha 10 főt keresnek, miért kell egy országosan kiküldött levélben toborozni? Nincs annyi tagjuk, akit közvetlenül megkereshetnek?
- Kvalitatív fókuszcsoport, moderátorok, négy napon át tartó napi 20 perces kommentelés. Mindezt tíz emberre vetítve… Mennyire lehet tíz fő véleménye reprezentatív? Milyen következtetéseket vonnának le ebből a Momentum vezetői?
- Ott tart a nemrég alakult párt, hogy nem talál 10 olyan lelkes önkéntest, akik ingyen vállalnák ezt?
Ez csak nekünk nagyon furcsa?