2017.05.30. 8:02
A hármas metró felújítása évek óta húzódik, pedig a rendszeressé váló műszaki hibák is jelzik, a 30-40 éves metróüzem igencsak megérett a felújításra.
A Magyar Nemzet értesülései szerint ráadásul igencsak megugrottak a metró várható felújítási költségei: a korábbinál 30-40 milliárd forinttal többe, összesen 137,5 milliárd forintba kerülne a rekonstrukció, mely tartalmazná az állomások és a vágányépítési munkálatokat, viszont a metrószerelvények felújítását nem.
Ez utóbbiról ugyanis már döntött a kormány és a fővárosi közgyűlés, az összesen 222 régi szovjet szerelvényt 69 milliárdból újíttatja fel Budapest a szerelvényeket korábban gyártó, orosz Metrovagonmash-sal. Ennyi pénzből egyébként null kilométeres, korszerű Alstom-kocsikat is vásárolhattak volna, olyanokat, mint amilyenek a 2-es és a 4-es metró vonalain közlekednek.
A metróberuházás Tarlós István (Fidesz-KDNP) budapesti főpolgármester szerint is a ciklus legfontosabb eleme lehetne, de most már biztos, hogy 2018-ig, azaz a parlamenti választásokig egy kapavágás sem fog történni a hármasmetró állomásain, vágányain.
Pénzt nehéz lenne előteremteni, ugyanis az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelkeretből közlekedési célra lehívható 350 millió euró gyakorlatilag egy az egyben fedezné a metró felújítását, de akkor semmi másra nem marad pénz, márpedig az elmúlt 2-3 évben csak azok a felszíni tömegközlekedési fejlesztések valósultak meg, amit még 2014, vagy 2010 előtt kezdtek el, vagy melyekre akkor nyertek el uniós pénzeket pályázati úton.
A metrófelújításra a főpolgármester nem akar hitelt felvenni, a metrószerelvények esetében azonban nem volt ennyire finnyás, a 69 milliárdos számlából 60-at hitelből fizettünk.
És akkor, hogy mennyire érte a szovjet metró, ezen a képen jól látszik:
Ráadásul az Európai Beruházási Bank felé már van a fővárosnak 2014-ből egy 18 milliárdos hitele, azt az azóta készülődő elektronikus jegyrendszerre vette fel a Főváros.
A főpolgármester 2010 óta jelentősen megnövelte a főváros eladósodottságát, mégis állnak a projektek, gyakorlatilag nem történik semmi – a korábbi villamosterveket (Újpalota, Bajcsy-Zsilinszky út) például bő egy évtizedre a fiók mélyére kellett tenni.
Tarlós István május közepén még kedvezőbbnek ítélte meg a metrómegállók felújítási pályázataira érkezett ajánlatokat, mint a tavalyiakat, ráadásul a főpolgármester akkor le is fújta az egészet, és a BKV, mint ajánlatkérő vissza is vonta a tendereket.
Tarlós a felújítások, beruházások és a fővárosi közalkalmazottak bérrendezése ügyében ráadásul valahogy még nem tudott találkozni Orbán Viktorral, ugyanis ő éppen a megyei jogú városoknak osztogatott virtuális pénzeket a „modern városok” programjának keretén belül. Ez elemzők szerint valójában egyértelmű jele annak, hogy a miniszterelnök elengedte Budapestet és a budapesti főpolgármester kezét, ugyanis a főváros egy feneketlen pénznyelő – az elöregedett, elhasználódott infrastruktúrák felújítása ugyanis égetően sürgős lenne, és sok pénzbe kerül, amit Orbán nem szívesen „ad” a „bűnös városnak”, mivel a sok pénzért cserébe nem garantált azonos mennyiségű fideszes szavazat.
Így működik ez. Ha jut, majd emelek… ugye.
A Magyar Nemzet alapján