Így rohad a közpénz a Tisza-parton

Egy megszakadt barátság emlékműve - a z M4-es autópálya pályaelemei csendben, évek óta rohadnak, több milliárd forintnyi közpénz eltűnt (kép: Veres Viktor / Népszabadság)

2017.03.08. 8:47 Frissítve: 2017. 04. 04.

A Közbeszerzési Döntőbizottság múlt heti két határozatának értelmében most már biztos, hogy hiába támadta meg a korábbi döntést a Közgép, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Duna Aszfaltos társulás építheti majd az M4-es autópálya hosszabb szakaszát – írja a Dehir.

Tavaly szeptemberben írt arról az Index, hogy Simicska Lajos kegyvesztett cége az olasz Itinerával közösen 25 milliárd forinttal olcsóbb ajánlatot tett az útszakaszra, mint a nyertes „pályázó”.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) érvénytelennek minősítette az ajánlatot, mivel szerintük a beadott költségvetés megalapozatlan volt, ennyi pénzből nem lehet elvégezni a munkát. Ráadásul a tavaly módosított közbeszerzési törvény szerint nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt – ez pedig lehetőséget ad az állam képviselőinek arra is, hogy azt válassza ki győztes ajánlattevőnek, akit „kell”.

Így hát aztán kihirdették az eredményt, meglepő módon az említett Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és az A-Híd Zrt. közös ajánlattevőként nyerték el a munkát 83 milliárd forintért.

Bármi, ami állami beruházásban épült, sőt, amit csak építeni lehetett az országban, azt a Közgép építette. A közbeszerzések abszolút győztese volt, éves növekedése, bevételei mészároslőrinci szintekre jutottak, a G-nap óta azonban ezek látványosan visszaestek, azóta a felcsúti gázszerelőként elhíresült milliárdos sikerember, és géniusz nyeri a közbeszerzéseket.

A gyakorlatilag szerkezetkész autópálya építését felső utasításra egyik napról a másikra kellett abbahagyni. A gépek, alkatrészek, a pálya, és például a Tisza-híd szerkezetei pedig egy jó ideig az időjárás elemeinek voltak kitéve, forrásaink szerint például a hídszerkezet már abban az építési fázisban volt, amit ha akkor (2015-ben) nem fejeznek be, akkor gyakorlatilag a meglévő részeket el kell bontani és újra kell építeni az egészet. Így rohadt el a közpénz a Tisza-parton.

Az M4-es autópálya évek óta épülő szakasza minden bizonnyal a magyar autópálya-építés történetének legdrágább beruházása lesz, ha egyszer megépül.

A pálya úgy ahogy van, remek mementója egy kormánynak, aki a saját embereit tömte ki közbeszerzéseken keresztül magyar és uniós adófizetők pénzével, végeredmény nélkül.

Ráadásul az M4-es építése autóútként folytatódhat csak – azaz egy „lebutított” autópályát kapnak a megyeiek, amin a maximum 130 helyett csak 110 km/h sebességgel lehet majd Budapest felé haladni. Ennyi pénzért pedig egy pofás, teljes értékű autópálya is belefért volna.

00186123
A kép az M4-es autópálya építkezésén készült. FOTÓ: Népszava

„A szerződés aláírására azonban eddig még nem került sor, a Közgép ugyanis a kihirdetés után megtámadta a döntést. A konzorcium a Közbeszerzési Bizottsághoz fordult, az ajánlatkérő szerintük nem megalapozott szempontjai miatt. Ezt utasította el múlt héten a NIF, a két határozatból pedig az is kiderül, hogy azok ellen fellebbezésnek, újrafelvételi eljárásnak nincs helye. A határozatokat a kézbesítéstől számított 15 napon belül felül lehet vizsgáltatni a Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon, a NIF azonban nem köteles megvárni ezt, leszerződhet a nyertesekkel.” – Írta meg az Index.

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!