Kínaiak építenék Orbán új vasútját – csak ezt a pusztába és 550 milliárdért

Dunavarsány mh. őrháza a Budapest-Kelebia szakaszon - Nemzetközi korridor, hitelből (kép: mapio.net)

Az Európai Bizottság vizsgálja, megfelel-e az uniós szabályoknak a tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal építése. Egy esetleges elmarasztaló eredmény komoly konfliktushoz vezethet Brüsszel és Peking viszonyában, ugyanis a vasútvonal fő beruházója, finanszírozója Kína.

A tervezett, Budapest-Ferencváros-Kelebia közötti, 159,4 kilométeres magyar szakasz is része az ázsiai ország új selyemútjának, vagy újabb nevén az Egy öv, egy útvonal projektnek, amellyel részben szárazföldi utat akarnak építeni az Európába szállítandó kínai áruknak. A vizsgálat tényéről a Financial Times (FT) számolt be, amelyet uniós illetékesek úgy tájékoztattak, hogy Brüsszel több ponton is aggályosnak érzi a vasúti szakasz felújításáról szóló magyar-kínai megállapodást.

Az EU 2015-ben kötelezettségszegési eljárást is indított hazánk ellen, mivel közbeszerzés nélkül kötötte ki a beruházás fővállalkozóját, ami uniós jogszabályokkal ellentétes. E tekintetben Magyarországra, mint az Unió tagjára szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint Szerbiára, amelyik még csak tagjelölt.

Szakértők már korábban megállapították, hogy a Pireusztól Budapestig tartó ezer kilométernyi vasút magyarországi szakaszának megépítése kiugrón sokba, 1,8 milliárd dollárba kerülne, ami több, mint amennyibe a 4-es metró került, emellett a beruházás beláthatatlanul hosszú idő alatt térülne meg. Az Európai Bizottság nemcsak az árat, hanem a szerb résszel együtt 2,89 milliárd dollárba kerülő beruházás pénzügyi megvalósíthatóságát is vizsgálja.

A vasútvonal egy valóban elhanyagolt szakasz felújításával is járna, csak az a gond, hgy teherszállítmányozáson kívül semmi másra nem lenne alkalmas a méregdrága (tavaly 550 milliárdot számoltak) és gyanús beruházás, mivel a Budapesttől déli irányban lévő nagyobb városainkat elkerüli, ezen felül Paks 2-höz hasonlóan évtizedekre eladósítaná az országot.

Mivel sem a selyemút európai része, sem a magyar szakasz nem szerepel az európai vasúti törzshálózatban, emiatt uniós források nem vehetők igénybe a felújításhoz így a projekt mintegy 85 százalékát kínai államközi hitelből biztosítanák.

A vasútvonal magyar szakaszának építéséről egyelőre nincs nyilvános szerződés, azonban az FT munkatársa betekinthetett a tavaly aláírt magyar-kínai egyezménybe, melyben már szerepel az, hogy a két ország kormánya által kijelölt cégek együttműködnek a beruházás megvalósításában. A dokumentum két állami tulajdonban lévő kínai vállalatot név szerint is említ: a China Railway International Corporation lenne a beruházás kivitelezője, a finanszírozást pedig az Export-Import Bank of China biztosítaná.

Azonban az is megeshet, hogy az egész terv bukik – és ahogy arra már volt példa – az irreális tervek csak tervek maradnak igaz, valamilyen projektcég azért pár milliárdot zsebre vág, de ki emlékszik már arra, hogy mire.

A Magyar Nemzet cikke alapján kínai befektetők találhattak más útvonalat, ráadásul részben tengeren – az új selyemút így nem hazánkon vezetne keresztül, hanem az olasz lobbinak köszönhetően – Velence kikötőjén át. Egy kínai–olasz konzorcium ugyanis a velencei kikötő bővítésére szerződött, ami az egyik legnagyobb európai infrastrukturális beruházás lesz.

Népszava cikke alapján

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!