Szervét Tibor főszereplésével mutatja be a Kean, a színészt a Thália

Szervét Tibor főszereplésével mutatja be a Kean, a színész című előadást a Thália Színház. A darabot, amely a híres angol színész viharos magánéletébe enged betekintést, Kelemen József rendezésében láthatja a közönség március 4-től.

Az Edmund Kean (1787-1833) életéről szóló darab a Thália évadának harmadik premierje, amelyben a Keant alakító Szervét Tibor mellett Molnár Piroska, Csányi Sándor, Gubás Gabi, Pindroch Csaba, Szabó Erika és Bán Bálint látható. Alexandre Dumas eredeti darabját Jean-Paul Sartre írta át, művéből a Thália számára Hamvai Kornél készített kétfelvonásos változatot.

Csányi Sándor művészeti vezető a színház hétfői budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a darabban ugyan sok jó szerep van, de akkor lehet műsorra tűzni, ha van egy olyan kaliberű színész, aki az egész előadást elbírja a vállán, aki fenn tudja tartani a közönség érdeklődését. Fizikailag is nagy kihívást jelent a darab, amely fontos pontja egy színész szakmai életének – mondta, hozzátéve, hogy a Kean, a színész bemutatásának ötlete akkor született meg, amikor Szervét Tibor a társulathoz szerződött.

A rendezőválasztásról szólva hozzátette: úgy gondolták, hogy egy ilyen fajta darabot jobban tud egy színész-rendező interpretálni, ezért Kelemen Józsefet választották, akivel a tavalyi Rövid a póráz című produkció után folytatják a közös munkát. Kelemen József szerint a Kean, a színész vadromantikus történet, amelyben bonyolult szerelmi sokszög bontakozik ki. Az egzisztencialista mű azt a kérdést feszegeti, hogy hol végződik a civil ember, és hol kezdődik a művész.

Elmondta, hogy a kora romantika korából való darabban a romantika összes kelléke fellelhető: lányszöktetés, párbaj, öngyilkossági kísérlet, szenvedélyes szerelmi szál. Egy tehetséges, sztárszínész életéről szól, aki az egyén és a művész szabadságát keresi. Mint megjegyezte, a habzó romantikus történetet megpróbálják úgy színpadra állítani, hogy a gazdagabb rétegeit is felfejtsék. Hozzátette, hogy Hamvai Kornél a történetet mai nyelven szólaltatja meg, sok jelenetet, szereplőt húzott ki a darabból.

Szervét Tibor hangsúlyozta: alkalmuk van olyasmit elmesélni a színészekről, ami a nézőnek is érdekes, és a színészek számára is igaz. Mint fogalmazott, az emberekben közös, hogy megpróbálnak bizonyos magatartásokkal, szerepekkel alkalmazkodni, rokonszenvet és szeretetet ébreszteni. Az is közös bennük, hogy néha ez a lepel lehull, a szerepek elmállanak és előtűnik a valóságos ember. Ez a része az előadásnak egyetemes, mindenki számára átélhető – mondta.

Az írott darab korát, az 1820-as éveket az egész 19. századra kitágították, nem ragaszkodtak a korhű viselkedéshez. A jelmezek a steampunkot idézik, amely a romantika ruházatából alakult ki, annak gazdagsága, merész vonalvezetése jelenik meg benne mai megfogalmazásban, Velich Rita tervezésében.

A darab három helyszínen játszódik: a dán nagykövetségen, Kean öltözőjében és a Drury Lane Színházban. Bagossy Levente díszlettervező apró változtatásokkal egy kis térben fogalmazza meg a három helyszínt, finoman cizellált, otthonos kicsi színházat tervezett a Thália színpadára.

 

Kövessen minket a Facebookon, hogy azokat a híreket is megkapja, amiket az MTI elhallgat!