Sajátosan szemforgató magyar gyakorlat, hogy miközben a külföldi sztárok koncertfellépéseiről és akár fehérnemű-kollekcióiról szóló összegeket kívülről fújjuk, a hazai könnyűzenészek honoráriumairól és jogdíjbevételeiről piszokul szemérmesen hallgatunk.
Pontosabban az érintettek.
Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – majd ezek alapján végzi el a jogdíjfelosztást.
Tavaly „kereken” 8 627 000 000 forintot.
Az elmúlt évben 15 000 szerző és jogutód kapott jogdíjat s bár eléggé kiegyenlítetlen az összegek megoszlása, különös módon elég jól tükrözi a társadalom jelenlegi állapotát – legalábbis a számok tükrében.
Néhány tucatnyian vastagon, a nyolcvan százaléka elég soványan koptatja ugyanazt a zongorát.
Az Artisjus 558 444 különböző zenemű (dal, szám) elhangzását azonosította be és dolgozta fel 2016-ban – ezt a zeneanyagot egyhuzamban nagyjából 4 éven át hallgatnánk éjjel-nappal.
A tavalyi évben 15 563 magyar szerző és jogutód részesült jogdíjban, havonta az alábbi összegben – a szerzők nevét „természetesen” diszkréten kezelik:
1 millió felett 33-an, 500 000 Ft és 1 millió Ft között 75-en kerestek, bő száz alkotó kényelmesen hátradőlhet, pusztán a jogdíjakból elkapálgathat a kertben gondtalan.
Őket még egy tisztes középmezőny követi: 100 000 és 500 000 Ft között 613, 50 000 és 100 000 Ft között 558 alkotó kapott a szellemi terméke után, de nekik már erősen fel kell kelni reggelente az ihletért, ha mézet is akarnak a teába.
Innentől már egy jelentős szakadék áll be a felső másfélezer és a szakmai had megítélésében.
5000 és 50 000 Ft között 3062, 500 és 5000 Ft között 3939, 500 Ft alatt 7283 alkotót kezel méltatlanul az utókor.
S végül egy érdekes adalék a műfaji megoszlás tekintetében: annak ellenére, hogy a rock „örök és elpusztíthatatlan”, 2016-ban a bejelentett új dalok mindössze 11%-a volt rock zene, így a 14%-ot elérő electro / dance stílus leelőzte.