Azt hittük, kész a 4-es metró, csak ma kopogtattak a nyomozók…

MTI Fotó: Beliczay László

Későn készült el, de szép lett – gondolhatjuk a négyes metróról. Magyarországon azonban nem minden az, aminek látszik. A szépségnek ára van, főleg, ha azt csalással és korrupcióval teremtik elő.

Az EU Csalás Elleni Hivatala, az OLAF csalás és lehetséges korrupció nyomaira bukkant a Keleti és a Kelenföldi pályaudvart összekötő metróvonal építését vizsgálva. Az amerikai–európai Politico hírmagazin ugyancsak karácsony előtti információja szerint az OLAF ezért azt javasolja, hogy az Európai Bizottság (EB) 228 millió eurót követeljen vissza Magyarországtól a metróberuházás támogatásából, az Európai Beruházási Bank (EIB) pedig 55 milliót a fővárostól, illetve a fejlesztés hiteléből – írja a HVG.

Van még mód arra, hogy a kormányunk bebizonyítsa az igazát, de az OLAF nem tartozik azok közé, akit érdekelnek a rokonsági kapcsolatok. Az OLAF számol, ellenőriz, és ha kell, kíméletlenül lesújt. Hogy ki ezért a hibás? Emlékezzünk vissza, kik döngették a mellüket az OGY választások előtt egy évvel! Orbán és Tarlós. Ugyanis épp akkor készült el az új metró. Micsoda véletlen…

A HVG utánaszámolt a pontos összegeknek

Az eredetileg 98 milliárd forintosra tervezett metróépítés végszámlája 452 milliárd forint lett, a két összeg közötti különbség pedig messze nem csak az infláció következménye. Ez viszonylag egyszerűen kikalkulálható. A 98 milliárdos becslés 1996-ból származik: akkor készült a beruházás úgynevezett megvalósíthatósági tanulmánya. Az építés viszont csak 2006-ban indult, 2015-ig minden évben 30–80 milliárdos kifizetésekkel. Az egyszerűség kedvéért csak az időszak közepén lévő egyetlen év KSH-adatait nézve azt látjuk, hogy 1996-tól 2010-ig az építési beruházások 170 százalékkal, a gépberuházások pedig 53 százalékkal drágultak. Ennek alapján (bekalkulálva, hogy a két fő költségelem aránya a megvalósíthatósági tanulmány szerint 61 : 39 százalék volt) az 1996-os 98 milliárd az építés idején körülbelül 220 milliárdnak felelt meg; ezt lehet hozzámérni a 452 milliárdhoz. E szerint az elnagyolt arányosítás szerint tehát a 4-es metró reáláron körülbelül kétszer annyiba került, mint ahogy eredetileg tervezték.

Azt nem lehet tudni, hogy az áremelkedés következtében a végösszegből mennyi vándorolt a zsebekbe, esetleg gázszerelők bankszámlájára, azonban nem lehet véletlen, hogy a gigaberuházásról az OLAF ennyire konkrétan, összegszerűen előállt a csalás és a korrupció gyanújával.

Mi lesz, ha büntetést kapunk? Ki fogja azt kifizetni? Egyet tippelhetnek Önök is. Többet amúgy sem kell, mert pontosan tudják, hiszen átélték már nem egyszer…

Köszönjük, Fidesz!


Kérjük, ossza meg ezt a cikket, és likeoljon minket a Facebookon! Nekünk ezzel segíthet.


Tisztelettel köszönjük! A Pesti Bulvár csapata
  • Gyula Bakk

    Én az OLAF-ban megbízok. Még jó, hogy van, aki elszámoltatja ezt az aljas BANDÁT (ORBÁN-TARLÓS PÁROS). az EREDETI eredetileg 98 milliárd forintot HELYETT 452 milliárd? Ennyi az inflációs rátánk? LOPNAK-CSALNAK-HAZUDNAK. ÉJJEL-NAPPAL.

    • The_VIJ

      Te madár! 😀 “A metrószerződések javát ugyanis még 2006-ban, a Gyurcsány-kormányok idején kötötték,” – HVG

      • Aurora Nemes

        És?

      • Hópihe Hófehér

        Az Tök mindegy!!! A mocskos,cigány Fidesz ideje alatt épült és ez számít!!! Még egy ilyen kibaszott rabló GECI bagázst nem hordott a 🌍 a hátán!!!! Ki kell nyírni minden Fideszest a kölykeikkel együtt!!!!!!!

        • Nullius

          Tévedsz. A kivitelezés 2006-ban kezdődött.

      • László Nagy

        Mikor lett a Tarhálós Pista pm?? Ennek is nézz utána! A szerződéseket nem az állam, hanem a főváros kötötte a kivitelezőkkel! Szóval vissza lehet venni!!!!

  • Szolnoki András

    Arra is emlékezzünk, hogy a VEKE Vitézy Dáviddal az élen mennyit hátráltatta az építést, mindenféle feljelentéssel…

    • Nullius

      “a VEKE Vitézy Dáviddal az élen mennyit hátráltatta az építést”

      Csakhogy a VEKE-nek igaza lett. A 4-es metró tényleg régi idők pazarló tervei alapján épült meg és a várható utasszámokat valóban meghamisították.

  • Maria Hegyi

    Az átkosban 20 év alatt 3 metró vonalat építettek. A mai napig müködnek. 60 évet kibírtak. És nem zsebre dolgoztak. Még,ezt is vâllalták volna az oroszok az adósságuk fejében, de nekünk a MIG-ekre nagyobb szükségünk volt…….

  • Dredd

    “Ki fogja azt kifizetni? ”

    Mi lenne, ha egyszer végre az ország történetében a FELELŐSÖK FIZETNÉK? MI LENNE VÉGRE?!!!!!

  • alterego

    Na lesz itt Gyurcsányozás bolsilibsizés ha jön a bünti.

  • Nullius

    A 4-es metró szerződéseit 2006-2007-2008-2009-ben kötötték. A projekt több éves késedelme már jóval a 2010-es kormányváltás előtt nyilvánvaló volt.

  • Misantropix

    Ez az MSzP & Fidesz kormány közös sara. Amelett, hogy még most is hiányzik 6 megálló, mert azok majd (valamaikor lehet, hogy talán) két következő ütemben készülnek el.

    • Nullius

      Miért a FIDESZ? Azért, mert befejezte a projektet?

      • Misantropix

        Mert töretlenül vittek ők is valószinüsithetően pénzt mint ahogy az előttük lévők na meg hiányzik a befejezés. Ergo: nem fejezték be az építést. https://uploads.disquscdn.com/images/517dde71e58cf864dd75be56f63c5e9cc2de9cba6ba383df97544999a813c3b9.png

        • Nullius

          Az első szakaszt (Kelenföld-Keleti) befejezték, a másodikat, amelynek a megtérülési mutatói még az elsőnél is rosszabbak, leállították.

          • Misantropix

            A megtérülés tudtommal a teljes & kész szakaszra lett számolva így annak hiányában egyértelmű hogy nem elégséges, valamint elmaradt az ami a hármas metró elkészülte után volt: rákényszeritik az emberekre a használatot, az ingázást azáltal hogy a párhuzamosan futó járatokat megszüntetik, megmaradó részeit más járatokkal egyesítik. Amelett hogy ilyen járatokat tartani mellette pazarlás is. Ezzel kiválóan lehetne még most is növelni a megtérülést, mert az utasszám maximalizálódik. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a járműpark egy kicsiny része ezáltal felszabadul & a más járatokon döcögő nem túl erőssen felújított, azt is mondhatni szinte elhanyagolt járművekkel kicserélni. Sőt, meg merem kockáztatni, tulajdonképpen csak így lett volna értelme.

          • Nullius

            Az EU támogatásra benyújtott pályázat csak az első szakasz megtérülésével foglalkozott és az első szakasz tényleges utasszáma messze elmarad a tervezettől.

          • Misantropix

            A mondandóm második szakaszán ez attól még ‘mit sem változtat. El nem vesz értékéből, sőt mégjobban alátámasztod.

          • Nullius

            Ha egy elégtelen megtérülésű első szakaszhoz hozzáépítenek egy még rosszabb megtérülésű második szakaszt, akkor az egész hogyan lehet rentábilis? A tények azt bizonyítják, hogy az egész 4-es metró projekt elhibázott volt.

          • Misantropix

            A megtérülés növelését már feljebb leírtam a kiktatott felszini járatokkal, amik amúgy az utak terhelését is csökkentik.
            Persze, az volt elhibázott, hogy már az MSzP kormány bénázása, meg korrupció “gyanúja” helyett meg kellett volna épülnie. De nem így volt, a Fidesz meg dupla költségen csinálta meg, mert ők is akartak gyanú nélkül pénzhez jutni.
            Tehát szükség lett volna rá, meg lehetett volna okosabban is oldani.
            A vitánk alatt én csak pontosításokkal lettem gazdagabb, amit meg is jegyzek & köszönök, ám érdemlegesen nem mozdult a véleményem. Ebből következően ön gondolja úgy hogy az egész hülyeség volt, én meg azt gondolom hogy nem lett volna az ha kész lenne teljese hosszon járatelvonásokkal ingázásra késztetve & kevesebb korrupcióval.
            További szép napot!

          • Nullius

            “a Fidesz meg dupla költségen csinálta meg”

            Mire a Fidesz kormányra került 2010-ben, az első szakasz jelentős része már szerkezetkész volt. Az új vezetésre hárult a korábbi években benyújtott több mint ezer vállalkozói követelés nagyobb részének rendezése.

            “ön gondolja úgy hogy az egész hülyeség volt”
            A 4-es metró egy kezdettől fogva elhibázott projekt volt: a nyomvonal, az előkészítés, a megvalósítás. Én 10 éve dolgozom a 4-es metrónál, és a tények azt mutatják, hogy járatritkítás ide vagy oda, az irreálisra tervezett utasszám nem teljesíthető.

          • Nullius

            Az M4-es metró második szakaszáról szólva a főpolgármester elmondta: az csak az előző városvezetés szánalmas blöffje volt, az unióval arról sosem folyt komoly tárgyalás, egy vonal engedélyes terv sem született.

            (Tarlós István 2017. január 9.)

            http://budapest.hu/Lapok/2017/elkeszult-az-alstom-vizsgalobizottsag-jelentese.aspx

  • Nullius

    Ha nem tévedek, az OLAF a 2006-ban kötött Alstom szerződés kapcsán akadt a korrupció nyomaira.