Azt hittük, kész a 4-es metró, csak ma kopogtattak a nyomozók…

MTI Fotó: Beliczay László

Későn készült el, de szép lett – gondolhatjuk a négyes metróról. Magyarországon azonban nem minden az, aminek látszik. A szépségnek ára van, főleg, ha azt csalással és korrupcióval teremtik elő.

Az EU Csalás Elleni Hivatala, az OLAF csalás és lehetséges korrupció nyomaira bukkant a Keleti és a Kelenföldi pályaudvart összekötő metróvonal építését vizsgálva. Az amerikai–európai Politico hírmagazin ugyancsak karácsony előtti információja szerint az OLAF ezért azt javasolja, hogy az Európai Bizottság (EB) 228 millió eurót követeljen vissza Magyarországtól a metróberuházás támogatásából, az Európai Beruházási Bank (EIB) pedig 55 milliót a fővárostól, illetve a fejlesztés hiteléből – írja a HVG.

Van még mód arra, hogy a kormányunk bebizonyítsa az igazát, de az OLAF nem tartozik azok közé, akit érdekelnek a rokonsági kapcsolatok. Az OLAF számol, ellenőriz, és ha kell, kíméletlenül lesújt. Hogy ki ezért a hibás? Emlékezzünk vissza, kik döngették a mellüket az OGY választások előtt egy évvel! Orbán és Tarlós. Ugyanis épp akkor készült el az új metró. Micsoda véletlen…

A HVG utánaszámolt a pontos összegeknek

Az eredetileg 98 milliárd forintosra tervezett metróépítés végszámlája 452 milliárd forint lett, a két összeg közötti különbség pedig messze nem csak az infláció következménye. Ez viszonylag egyszerűen kikalkulálható. A 98 milliárdos becslés 1996-ból származik: akkor készült a beruházás úgynevezett megvalósíthatósági tanulmánya. Az építés viszont csak 2006-ban indult, 2015-ig minden évben 30–80 milliárdos kifizetésekkel. Az egyszerűség kedvéért csak az időszak közepén lévő egyetlen év KSH-adatait nézve azt látjuk, hogy 1996-tól 2010-ig az építési beruházások 170 százalékkal, a gépberuházások pedig 53 százalékkal drágultak. Ennek alapján (bekalkulálva, hogy a két fő költségelem aránya a megvalósíthatósági tanulmány szerint 61 : 39 százalék volt) az 1996-os 98 milliárd az építés idején körülbelül 220 milliárdnak felelt meg; ezt lehet hozzámérni a 452 milliárdhoz. E szerint az elnagyolt arányosítás szerint tehát a 4-es metró reáláron körülbelül kétszer annyiba került, mint ahogy eredetileg tervezték.

Azt nem lehet tudni, hogy az áremelkedés következtében a végösszegből mennyi vándorolt a zsebekbe, esetleg gázszerelők bankszámlájára, azonban nem lehet véletlen, hogy a gigaberuházásról az OLAF ennyire konkrétan, összegszerűen előállt a csalás és a korrupció gyanújával.

Mi lesz, ha büntetést kapunk? Ki fogja azt kifizetni? Egyet tippelhetnek Önök is. Többet amúgy sem kell, mert pontosan tudják, hiszen átélték már nem egyszer…

Köszönjük, Fidesz!