Médiaalkotmány, amivel a Fidesz bedarálta az országot

2011 - üres címlapokkal tiltakoztak a független írott magyar sajtó szereplői - ez pedig eljutott az EP-be is REUTERS/Vincent Kessler (FRANCE - Tags: POLITICS IMAGES OF THE DAY MEDIA)

Emlékszik még valaki azokra az időkre, amikor a Fidesz féltette a média- és sajtószabadságot? Amikor véleménydiktatúráról beszélt és a 2010 előtti Magyar Televíziót kikiáltotta a kormány szócsövének? Amikor baloldali médiatúlsúlyt emlegetett?

Volt olyan, amikor a jogvédők és civilek nem Soros láncos kutyái voltak a fideszesek szemében, hanem partnerek a Fidesszel abban a demokráciáért vívott csatában, amit egy olyan kormány ellen vívtak, melynek még voltak hatalmi fékei és ellensúlyai, amikor minden bukásnak voltak jogi következményei de még az újságírók is bejárhattak a Parlamentbe, volt demokratikus jogi és médiakontroll, na.

Ha annyira nem lett volna szabad a média, ha annyira nem lett volna szabad a köztévé, akkor vajon hogyan ömlött a csapból is a Fideszes választási kampánydömping? Hogyan adhatták élő egyenesben azokat a képeket, híreket, amik az akkori hatalomnak ártottak? Ezt el tudjuk ma képzelni a köztévén? Nem.

Végül is hogyan nyert a Fidesz, és hol volt a híres liberális-baloldali médiatúlsúly?

A nép várta a változást. Kapott is a nép változást, megmentőstül, mindenestül. 2010-ben gőzerővel indult be az új rezsim berendezkedése minden szinten. Kirúgták a nekik nemtetsző állami alkalmazottakat, sajátjaikkal töltötték fel a kulcspozíciókat, és előkészítették azt, ami mostanra beérett.

Az új alaptörvény már készülgetett, egy új rendszer létrehozásához és fenntartásához pedig szükség volt egy olyan médiára, amit teljesen a hatalom alá lehet rendelni. Ezt az újraalkotott médiapiacot nem egy nap volt felépíteni, alapjául először létre kellett hozni egy törvényt, ami védi őket, egy olyan beton kemény szilárdságú médiaalkotmányt, mely betonabb a betonnál és keményebb a keménynél.

A létrejövő magyar médiatörvény pedig kinyírta a sajtószabadságot, gyakorlatilag a kormány szócsövévé tette a közmédiát – a Magyar Televíziót, ugyanúgy, mint a Magyar Rádiót – de a magánkézben lévő médiumok jó részét is.

Az egész pályás letámadást pedig törvényessé tették. Megszüntették az ORTT-t és létrehoztak egy olyan felügyelő szervet, mely központilag szabályozza az egész magyar médiapiacot. Létrejött a Médiatanács – a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH), melynek elnökét – jelenleg dr. Karas Mónika – személyesen Orbán Viktor, a testület delegáltjait pedig a Fidesz jelölte és szavazta meg példa nélküli módon 9 évre. Az ellenzéknek természetesen nem volt beleszólása, bármennyire is hihetetlen – törvényes, mert azzá tették.

Az NMHH-t pedig sok-sok alaptörvény-módosítással erősítgették, sőt, rendeletalkotási hatásköröket is kapott.

Létrehozták a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapot, (MTVA) mely a korábban különálló közmédiumok hírszerkesztését fogja össze. Ennek az alapnak az élén a Médiatanács fideszes elnöke és a teljhatalmú igazgató áll, a “minőség” és a tartalom így garantált az M1-től a Bartók Rádióig, ugyanis minden hírt, cikket itt gyártanak – központilag.

Teccikérteni? A több nem kevesebb. Pont. (kép: 444)

A Médiatanács dönt a köztulajdonban lévő rádiós és televíziós frekvenciák kiosztásáról, gyakorlatilag ő a ház ura, az ő engedélye, jóváhagyása nélkül annyit sem lehet leírni, hogy “Viktor”. Az egész szervezet több száz milliárd forinton ül, fenntartására a világ pénze sem elég, lapátolják is bele az adópénzeket rendesen.

MTI

A Magyar Távirati Iroda tekintélyes múltra tekint vissza, de állami, közpénzen működő szervezetről lévén szó – 2010 után ezt is bedöntötték. Saját embereiket ide is beültették, és szépen be is olvasztották a rendszerbe. A törvényekkel megoldották, hogy leuralja a hírszolgáltatási piacot – híreihez ingyen hozzájuthat bárki, ezzel pedig ma gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált az MTI.

Miért baj ez? Mivel az MTI nyilván a Fidesz szűrőjén átment hírekkel operál – ömlik a kormánypropaganda. A Rákosi-időket idéző hírszerkesztés szellemében gyakori a hírelhallgatás, a manipuláció. Csak a Fidesz!

Átlőtt és vérző Népszabadság-installáció felakasztva – Van mi? (kép: lastdaysoftenyek tumblr)

Így pedig szépen eljutottunk oda, hogy a szemünk előtt vált a közmédia a kormány kiszolgálójává, aki még 2010 előtt került oda az vagy beletörődött, mert valamiből el kellett tartania a családját, vagy felállt és elment – aki hibázott azt pedig szélnek eresztették.

Rádió

A Médiatanács frekvenciapályáztatási eszközeivel átrajzolták a magyar rádiózást is, az évről-évre megszűnő csatornák helyébe állami, vagy egyéb Fidesz-közeli állomások kerültek, a párt holdudvarához tartozó éppen nem geciző milliárdos oligarchákhoz általában.

Az országos engedélyt meg persze csak ők kapták meg, függetlenek számára esélytelen egy ilyen elnyerése. Ráadásul az országos rádiókban kötelezővé is tették az óránkénti hírszolgáltatást, mely rádió ha nem rendelkezik saját hírügynökséggel akkor választhat egy külső céget, a Strategopolis Kft.-t és az általa összeállított hír-mixet. Ez a Kft pedig hogyhogy nem a fideszes Giró-Szász Andráshoz köthető.

A nem kormánypárti közéleti rádiókat elhallgattatták a helyi, közösségi rádiókat bedarálták, a saját haveri rádióik pedig egyre-másra nyertek új frekvenciákat, növelhették vételkörzetüket.

Tévé

A párt régi vágya – igaz évekbe telt – de végül teljesült. Egy olyan országos csatornát szerettek volna, amit még néznek is az emberek. Olyan csatorna kelett, ami már bejáratott, ezért kinézték maguknak az RTL Klubot. Beletört a bicskájuk hamar, a felvásárlási kísérlet azonban a nagy konkurens TV2-nél már bejött. Az egész kócerájt és a benne dolgozókat megvették kilóra. A vásárló pedig a kaszinópénzekkel rendesen kitömött Andy Vajna lett, aki itt mint stróman szerepét tölti be azóta is.

lastdaysoftenyek tumblr

Korábbi fideszes hírcsatornájuk, a Simicska érdekeltségbe tartozó HírTv irányt váltott ezért az már több vidéki kábelszolgáltatónál elérhetetlen.

A saját tévécsatornákhoz természetesen ömlenek a saját reklám-megrendelések, valamivel csak ki kell őket tömni, ha már nem nézi őket a kutya sem.

Ahogy arról a ténytár saját elemzésében is beszámol;

“2012-re a Mérték Médiaelemző Műhely elemzése szerint minden piaci szegmensben csaknem kizárólag a kormánypártokhoz köthető médiapiaci szereplők voltak az állami reklámköltések megszerzői. Ez a reklámköltések több mint 80 százalékára, több mint hárommilliárd forint közpénzre igaz.”

Azóta teljesen leuralták a nyomtatott és online újságokat, a legolvasottabb szereplőket átvették, és vagy megszüntették. Nincs már Népszabadság, nincs Metropol, van helyette Lokál, Ripost, Magyar Idők, kivéreztették és nullázták a vs.hu-t, az Origó-t, de beszippantották legutóbb az egyébként is vállalhatatlan Echo Tv-t is. Ezekbe a saját érdekeltségeikbe vont sajtó orgánumok azóta dől az állami reklámhirdetésekből származó adópénz.

Így történt hát, hogy Orbánék behúzták a magyar médiát, mi meg kifizettük nekik.

 


Ossza meg ezt a cikket és kövessen minket facebookon, nekünk ezzel segíthet.


Tisztelettel köszönjük!
A PestiBulvár csapata

Hozzászólás