Pilz Olivér gimnáziumi tanár felháborítónak tartja, hogy Lázár János szerint a tanárok a hibásak a Pisa-mérés rossz eredményei miatt – mondta el az ATV Szabad szemmel című műsorában.
Radó Péter oktatási szakértő ugyanebben a műsoban elmondta, hogy ő csak a Pisa-mérésre figyelne, ha oktatásvezető lenne, mert ez az a mérés, ami azt nézi, hogy a gyerekeket felszereli-e az iskola azokkal a kompetenciákkal, ami szükséges a továbbtanuláshoz, és egy munkahelyen való helytálláshoz.
„Felháborítónak tartom, és visszautasítom Lázár János szavait, miszerint a tanulók és a tanárok a hibásak” – mondta Pilz Olivér a miskolci Hermann Ottó Gimnázium tanára. Szerinte a pedagógusok még mindig mentik a helyzetet, amennyire lehetséges, de a keretek ennyit engednek meg.
„Hat éve zajlik egy nagyon gyökeres, az alapokat érintő rendszer-átalakítás, amennyiben az oktatáspolitika sara, hogy romlanak a teljesítmények, ezt a felelősséget nem lehet áthárítani egy korábbi kormányzatra” – véli Radó Péter.
Nincs pénz, nincs hatékony oktatás, a gyerekek pedig brokkolivá változnak
Az oktatási szakértő arról Pilz úgy látja, hogy a kompetenciafejlesztésre egyszerűen nincs idejük a tanároknak. Már például projektmunkák kiadására sincs idő, mert ez a pedagógusok számára több felkészülési időt igényel. Szerinte lehetséges, hogy a számok azt mutatják, hogy többen jelentkeznek tanárképzésre, de a végzettek közül kevesen helyezkednek el pedagógusként.
Radó Péter szerint nem költ eleget a kormány az oktatásra, bár ezek a költségek nem is igazán átláthatóak. 2013 után emelkedett az oktatásra fordított pénz, de szerinte nem az a lényeg, hogy mennyit, hanem, hogy hogyan költik el a pénzt.is szólt, hogy ha tantárgyi mérést végeznek, akkor a szaktanár lesz a felelős, a Pisa viszont kompetenciákat, alapképességeket mér, ez nem egy-egy pedagógus munkája alapján fejlődik, hanem az összes, ugyanazokat a gyerekeket tanító tanár munkája alapján fejlődik. Hozzátette: az új pedagógusfoglalkoztatás rendszer, arra készteti a tanárokat, hogy energiát vonjanak ki a munkájukból.
Elég sokkoló a szám, mely szerint minden harmadik 15 éves fiú funkcionális analfabéta. Ha Lázár szavai helytállóak lennének, és valóban a tanárokon múlna, hogy javuljanak ezek az eredmények, már javultak volna, hiszen minden intézményben más pedagógusok oktatnak, a PISA-teszt viszont az egész országot érintette. Vajmi kevés az esély arra, hogy hirtelen ellustultak a tanárok hazánkban.
Az igazság talán inkább az, hogy a hiba a rendszer készülékében van.